Leren omgaan met fibromyalgie

  • 9 januari 2021

Leren omgaan met fibromyalgie

 

Fibromyalgie is een aandoening waarbij je last hebt van chronische pijn in je spieren en bindweefsel, met daarnaast stijfheid, krachtsverlies, vermoeidheid, stemmingswisselingen en slaapproblemen. Tevens zijn er klachten zoals darmkrampen, buikpijn, een zwaar gevoel  of tintelingen in armen of benen. De pijnklachten wisselen vaak per dag en lichaamslocatie.

Ontstaan en verloop fibromyalgie.

De oorzaak van fibromyalgie is nog onbekend. Er zijn geen afwijkingen in je spieren of bindweefsel. Er zijn aanwijzingen dat een verstoorde pijnverwerking in de hersenen een oorzaak of gevolg zijn van fibromyalgie. Er zijn ook geen medicijnen om de aandoening te genezen, pijnmedicatie kan bijdragen aan pijnvermindering. Fibromyalgie verloopt bij iedereen anders en de klachten en problemen verschillen per persoon.

Diagnose fibromyalgie

Voor veel mensen komt de diagnose pas na jarenlange bezoekjes en onderzoeken bij  huisartsen en specialisten. Vaak stelt een huisarts of  reumatoloog de diagnose fibromyalgie nadat andere aandoeningen uitgesloten zijn. Inmiddels hebben je jarenlange pijnklachten en alle bijkomende problemen echter een sterke wissel getrokken op je dagelijks leven. Je bent niet meer de gezelligste thuis, op het werk loop je op tenen en je laat feestjes aan je voorbij gaan omdat je te moe bent! Je bent de regie kwijt en er is sprake van een verstoorde balans in je leven.

Professionele begeleiding

Een psychosomatische aanpak kan bijdragen aan het leren omgaan met fibromyalgie, het verminderen van pijnklachten en het verbeteren van je algeheel welbevinden. Je balans leren herstellen en weer grip krijgen op je leven.

Pijneducatie kan je leren begrijpen hoe de complexe biologie van pijn werkt. Ons brein heeft sterke invloed op onze pijnbeleving en pijngedrag.

Een goede nachtrust is van groot belang. Het is bekend  dat pijnklachten erger worden bij onvoldoende nachtrust. Een slaaptherapeut kan  je leren om grip te krijgen op je nachtrust waardoor je weer in een positieve spiraal komt.

Een goede balans vinden in je dagelijks leven. Samen met de therapeut op zoek gaan naar de  juiste fysieke en mentale belasting op het werk, binnen je gezin, op sportief gebied, zodat er ook nog voldoende ruimte is voor hobby’s en sociale contacten.
Weer in je kracht komen, niet de fibromyalgie leidend laten zijn maar zelf weer de regie nemen.