
Goed voorbereid naar de specialist!
- 23 maart 2018
Goed voorbereid naar een specialist!
Een goede voorbereiding is het halve werk. Deze uitspraak geldt zeker voor dit onderwerp: hoe bereid ik me voor op een gesprek met een specialist of bijvoorbeeld een bedrijfsarts. Een goede voorbereiding kan u helpen om een goed en waardevol gesprek aan te gaan met uw arts, om vervolgens weer tevreden en voorzien van de nodige informatie de deur uit te gaan.
Hoe bereidt u zich nú voor?
Veel mensen blijken zich onvoldoende voor te bereiden op een bezoek aan het ziekenhuis of een bedrijfsarts. Een verwijzing van de huisarts of het behandelverslag van de oefentherapeut of fysiotherapeut lijkt vaak de enige voorbereiding waarna vervolgens alle hoop gevestigd is op de kwaliteiten van de specialist. De specialist is tenslotte de deskundige! Maar is dat ook zo? De beste specialist bent u eigenlijk zelf! U woont namelijk al uw hele leven in dit lichaam, u weet zelf waar u zich zorgen over maakt, wat de gevolgen van pijn of ongemakken voor u zijn. Een specialist of bedrijfsarts wordt ingeschakeld als we wat meer willen weten over een aandoening, ziekte, stoornis. Een specialist heeft meer kennis en ervaring op een specifiek aandachtsgebied en kan u daardoor meer vertellen over uw aandoening en de juiste behandeling aanbieden. Maar de specialist heeft u daarbij wel nodig!
Hoe kan u zich voorbereiden.
Allereerst is het belangrijk dat u vooraf met uw partner of uw naaste het gesprek goed voorbereid. Deze voorbereiding moet daarom thuis al plaats vinden en niet in de auto op weg naar het ziekenhuis.
- Wat zijn uw verwachtingen van het bezoek?
- Welke vragen heeft u?
- Waar maakt u zich zorgen over?
- Wat weet u tot nu toe over uw aandoening of ziekte en wat wil u nog meer weten?
- Wilt u iemand meenemen naar het gesprek en zo ja, wie?
Adviezen en tips voor een goede voorbereiding.
- Schrijf al uw vragen, klachten op een briefje.
- Bespreek deze vragen vooraf met degene die meegaat naar de specialist. Als het gesprek dreigt vast te lopen kan uw naaste het gesprek desgewenst van u overnemen.
- Maak een top 3 van klachten, zodat de meest prangende zaken zeker besproken worden.
- Bepaal vooraf wat u verwacht van uw specialist.
- Bepaal wat u wel of niet wil dat er gaat gebeuren, waar u zich zorgen over maakt.
Het bezoek aan de specialist
U weet wat u komt doen, waar u voor komt! Dus u bepaalt zelf de inhoud van het gesprek en houdt de regie. Niet alleen voor uzelf maar ook voor de specialist is dit prettig. Een specialist ziet ook graag een patiënt tevreden de deur uit gaan.
- Maak de specialist duidelijk wat u van hem of haar verwacht.
- Vraag vooraf hoeveel tijd de specialist voor uw afspraak vrij gemaakt heeft.
- Leg uw vragenlijstje voor en maak duidelijk op welke vragen u zeker antwoord wilt hebben.
- Vraag naar beschikbare medische informatie als u meer over uw aandoening wilt weten.
Het behandelverslag van de oefentherapeut draagt bij aan een gesprek met uw specialist, maar uw eigen actieve rol is zeker zo belangrijk, om tevreden de deur uit te gaan met de juiste behandeling waar u beiden achter kan staan en voorzien van de nodige informatie en kennis.