Ademhalingsklachten

Waarom zou ik moeten leren hoe ik ademhaal? Wat heeft mijn ademhaling te maken met mijn klachten? Kan ik anders leren ademen? Deze vragen worden vaak gesteld in de praktijk van een psychosomatisch oefentherapeut. Het antwoord hierop is: ja, het doet er wel degelijk toe hoe je ademt en ja het is verrassend wat je met een goede ademtechniek kan bereiken!

Een goede ademhaling kan veel klachten verminderen en problemen oplossen.

Ademen is onze eerste levensbehoefte. Met een gezonde, vitale ademhaling kunnen we er voor zorgen dat er voldoende toevoerstoffen ons lichaam binnenkomen en afvalstoffen ons lichaam verlaten, zodat alle vitale functies met zo min mogelijk inspanning uitgevoerd kunnen worden.
De aanvoer van zuurstof bij een  inademing is nodig om onze spieren, organen, brein, zenuwstelsel van energie te voorzien. Kooldioxide op een juiste wijze afvoeren via de uitademing is zeker zo belangrijk, omdat hierdoor weer ruimte gemaakt wordt voor nieuwe zuurstof. Een effectieve, goede ademhaling zorgt ervoor dat er voldoende zuurstof afgeleverd wordt in ons lichaam. En zeker zo belangrijk: dat er zuurstof gestuurd wordt naar gebieden waar extra energie wenselijk is!
Een wielrenner heeft tijdens en na het fietsen behoefte aan extra zuurstof voor zijn beenspieren. Tijdens een paniekaanval is extra zuurstof erg wenselijk om je hartslag en bloeddruk te verlagen en je brein te activeren.
Door de manier waarop we in- en uitademen te veranderen,  kunnen klachten afnemen of zelfs gestopt worden en ons lichamelijk en mentaal welzijn bevorderd worden.

Neusademhalen is gezonder dan mondademhalen.

Bij een neusademhaling wordt de ingeademde lucht verwarmt, gezuiverd en samengedrukt zodat er zoveel mogelijk zuurstof vanuit de longen, in de bloedbaan en vervolgens in onze spieren, organen, zenuwstelsel, brein terecht komt. Ademen door je neus is gezonder, houdt je vitaler, heeft een gunstig effect op je bloeddruk, hartritme en andere vitale functies.

Langzaam ademen.

Het terugbrengen van de ademfrequentie naar 5,5 tot 6  ademhalingen per minuut heeft een gunstig effect op chronische gezondheidsproblemen, maar ook paniekaanvallen en mentale stress nemen  af door langzaam ademen. Het langzaam leren ademen verdient training en oprechte aandacht. Laat u verrassen door het effect dat een rustige ademhaling heeft op uw lichaam en brein.

Ademtechnieken

Ademtechnieken bestaan al honderden, misschien wel duizenden jaren. In de afgelopen jaren worden  deze ademtechnieken vaak krijgen ze hernieuwde aandacht en worden ze wetenschappelijk getest. We weten nog lang niet alles over onze ademen, maar niets is belangrijker voor onze gezondheid en ons welbevinden dan in- en uitademen.